Nauka wczesnego czytania to metoda edukacyjna skierowana do dzieci od 3. roku życia, oparta na Metodzie Krakowskiej prof. Jagody Cieszyńskiej. Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania wykorzystuje badania neuropsychologiczne oraz wieloletnie doświadczenia terapeutyczne, aby rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem w sposób dostosowany do funkcjonowania mózgu dziecka.
Podczas zajęć wykorzystywana jest wiedza o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za analizę językową, oraz symultanicznych zdolnościach półkuli prawej, które wspierają globalne przetwarzanie informacji. Dzięki temu metoda pozwala na efektywne przyswajanie czytania w sposób naturalny i angażujący.
Proces nauki czytania oparty jest na stopniowym wprowadzaniu dziecka w świat liter i słów, zgodnie z naturalnym rozwojem poznawczym mózgu. Na początkowym etapie dziecko uczy się globalnego rozpoznawania samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych oraz rzeczowników w mianowniku. Jest to kluczowy moment, który ma na celu wzbudzenie motywacji do nauki czytania i zachęcenie dziecka do aktywnego udziału w zajęciach.
Kolejnym etapem jest przejście do czytania analityczno-sekwencyjnego, które opiera się na systematycznym rozwijaniu umiejętności przetwarzania języka przez lewą półkulę mózgu. Dzięki temu dziecko uczy się łączenia liter w sylaby, a następnie w pełne wyrazy i zdania. Metoda Krakowska wykorzystuje zarówno zdolności sekwencyjne lewej półkuli, jak i symultaniczne sposoby przetwarzania informacji przez prawą półkulę, co pozwala na skuteczne i trwałe przyswajanie umiejętności czytania.
Zajęcia prowadzone są w sposób angażujący i dostosowany do wieku oraz możliwości dziecka. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom i materiałom edukacyjnym nauka czytania staje się naturalnym procesem, który rozwija nie tylko umiejętności językowe, ale także zdolność koncentracji i logicznego myślenia.
⏳ Czas trwania jednej sesji: 45 minut.
Zajęcia skierowane są do dzieci, które:
Metoda może być stosowana zarówno u dzieci rozwijających się typowo, jak i tych, które wymagają dodatkowego wsparcia w zakresie komunikacji.
Wczesna nauka czytania może być korzystna zarówno dla dzieci rozwijających się typowo, jak i tych, które wymagają dodatkowego wsparcia w przetwarzaniu języka. Warto rozważyć udział w zajęciach, jeśli:
📢 Umów zajęcia i wspieraj rozwój językowy swojego dziecka!